25 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات علوم دارویی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

فصلی از پژوهشکده علوم دارویی در روزهای کرونا

پژوهشکده علوم دارویی به عنوان عضوی از خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای حمایت های معنوی و علمی از جامعه و صنعت در ایام بیماری کرونا اقدامات مفید و شایان ذکری در سطوح مختلف آموزشی، اداری، و پژوهش و فناوری انجام داده است.

در حوزه فعالیتهای پژوهشی، 23 طرح تحقیقاتی در قالب گروه های تخصصی چهارده گانه زیر مجموعه پژوهشکده انجام گرفته است.

به طور کلی، تعدادی از طرح های انجام شده در این پژوهشکده منجر به پروتکل یا راهنمای کشوری و تعدادی دیگر منجر به تولید محصول خاص یا تجهیزات شده اند که در این رابطه می توان به عضویت در" شبکه ملی آزمایشگاهی" به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان غذا و دارو و همچنین ایجاد "دفتر نوآوری و بازرگانی فناوری" اشاره کرد. طرح های مرتبط با صنعت نیز در این پژوهشکده انجام شده و یا درحال انجام است.

لازم به ذکر است در سه سال گذشته در مجموع 137 مقاله در ژورنال های معتبر بین المللی توسط اساتید پژوهشکده به چاپ رسیده است.

تعدادی وبینار بین المللی با موضوع اختصاصی کووید 19 در این پژوهشکده و حتی در سطح جهانی انجام شد که عناوین  زیر قابل اشاره هستند:

  • COVID19 and the nervous system from various aspects. Hold by the cooperation of the Center of Excellence for Brain and Nervous System Surgeries and TIPS. 2020
  • COVID19 and Diabetes and Microbiota. Hold by the collaboration of the Endocrinology and Metabolism Research Institute and TIPS. 2021
  • Digital Transformation in Higher Education; Emerging Challenges and Future Opportunities hold by COMSTECH InterIslamic Network on Virtual Universities and TIPS. 2020

در همین راستا و حفظ دیپلماسی علمی مقالاتی نیز توسط همکاران پژوهشکده اختصاصا در مورد پاندمی کوید منتشر شد:

  • Digital Transformation in Higher Education; Emerging Challenges and Future Opportunities.  Part 1. 2020 with the IslamicWorld Academy of Science (IAS).
  • The urgent need for integrated science to fight the COVID19 pandemic and beyond. 2020. With the cooperation of USERN members.
  • Transformation in Higher Education; Emerging Challenges and Future Opportunities. Part 2. 2020 with the IAS.
  • The underreported role of toxic substance exposures in the COVID-19 pandemic.

پژوهشکده تالیفاتی نیز در زمینه کتاب در خصوص موضوع بحران کرونا داشته است:

-مسائل عمده داروسازی در بحران کرونا: بخش دارویی (فصل 21 از کتاب سلامت و بحران کووید-19 در جمهوری اسلامی ایران)

-مسائل عمده داروسازی در بحران کرونا: بخش واکسن (فصل 22 از کتاب سلامت و بحران کووید-19 در جمهوری اسلامی ایران)

-تحلیلی بر بحران کووید 19 در ایران و جهان (ستاد فرماندهی بحران کرونای استان تهران): فصل 10 : نقش دارودرمانی در بیماری کووید 19

همچنین ثبت پتنت جهانی با عنوان Vaccine candidate for periodontitis. Patent No.: US 10,835,591 B2, Nov. 17, 2020, Inventor از دیگر افتخارات این پژوهشکده است.

اعضای پژوهشکده علوم دارویی همچنین در حوزه بین الملل پیشرو بوده و در اختصاصا در میز کشورهای افغانستان و پاکستان و عراق مشارکت دارند.

توسعه روشهای اختصاصی آزمایشات رگولاتوری بر اساس گایدلاین های OECD نیز در زمره فعالیتهای انجام شده در این مدت بوده است به طوری که ارائه همکاری و مشاوره و خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی به ویژه به بخش صنعت و سازمان های رگولاتوری در حال انجام است.

یکی دیگر از بخشهای فعال در پژوهشکده علوم دارویی، کمیته اخلاق است که با عنوان "کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی پژوهشکده علوم دارویی" شناخته می شود. در این کمیته، تمامی پایان نامه ها و طرح های پژوهشی دانشکده داروسازی، پژوهشکده علوم دارویی، هفت مرکز تحقیقاتی دیگر دانشگاه، پردیس بین الملل دانشکده داروسازی و همچنین طرح های مرتبط با حوزه علوم دارویی ارسال شده از دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. در دوره کرونا بیش از 200 عدد پایان نامه و 150 عدد طرح پژوهشی بررسی شده اند و کد اخلاق دریافت کرده اند. این کمیته در همکاری با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اقدام به بررسی پروتکلهای هم ارزی زیستی داروها می نماید و سهم مهمی در بررسی و تایید اقلام دارویی مورد نیاز کشور به ویژه در دوره اپیدمی کرونا داشته است.

 برگزاری جلسات علمی روزهای دوشنبه هر هفته (مجازی- اسکای روم)، آشنایی با آیین نامه تخلفات هیات علمی و اخلاق و رفتار حرفه ای،  و برگزاری کارگاههای تخصصی و آموزش های مداوم پزشکی کشور از فعالیتهای انجام شده پژوهشکده در حوزه آموزشی است. این جلسات علمی هفتگی بیش از ده سال هست که بدون وقفه ادامه داشته است.

همچنین، پژوهکده علوم دارویی موفق به کسب تاییدیه 6 طرح درس تخصصی و مورد نیاز فراکوریکواومی از شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه شده است.

 
کلمات کلیدی
مدیر سایت
تهیه کننده:

مدیر سایت

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه