25 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات علوم دارویی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مصاحبه پایگاه خبری دوشنبه های دارویی با محمد عبداللهی استاد داروشناسی و سم شناسی و عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش پایگاه خبری دوشنبه های دارویی، محمد عبداللهی، استاد داروشناسی و سم شناسی و عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کلاب هاوس دوشنبه های دارویی گفت:

در مدتی که دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی کشور بودم، بازنگری برنامه درسی آموزش داروسازی عمومی و دوره های تخصصی را بر عهده داشتم و با کمک نیروهای علمی دانشگاهها به اتمام رساندم و خوشبختانه سال ۹۵ باتمام رسید و ابلاغ شد و عملا همه دانشگاهها از سال ۱۳۹۶ برنامه اموزشی جدید را شروع به اجرا کرده اند. در برنامه جدید به مهارت ورزی توجه ویژه ای شده است و مطمئنا دانش آموختگان جدید که از ۱۴۰۱ شروع بکار خواهند نمود انتظارات بیشتری می رود.

در قسمت صنعت دارو، ما با تولید داروهای با فن آوری جدید مواجه هستیم و تعداد این داروها رو به افزایش هست هر چند توسعه آنها سخت نیست اما لازم است قسمتی از کارورزی های آموزشی هم معطوف آنها شود.

هم زمان با استفاده از دوره های تکمیلی تخصصی لازم داریم سرعت فن آوری را در این قسمت زیاد کنیم.
بالابردن کیفیت داروها در قسمت صنعت، هدف اصلی یک برنامه آموزشی خوب است. هر گونه فن جدید داروسانی را باید بتوانیم پیاده سازی کنیم.
از آن سوی قضیه، ما باید به داروخانه ها بپردازیم و داروساز نقش واقعی و جدی خود در حلقه درمان را بیابد. لذا باید داروسازان عالم در داروخانه ها داشته باشیم و خدمات بیشتری از ایشان بخواهیم.
نکته قابل تامل دیگر این است که ما باید هماهنگی بیشتری بین سه گروه صنعت داروسازی، داروخانه و گروه پزشکی و بیمارستانی داشته باشیم تا بتوانیم اطلاعاتمان به روزتر از این شود.

 داروسازان بیمارستانی باید نقش موثرتری ایفا نمایند. یکی از نقاط ضعف فعلی مسله آماده سازی داروها در بیمارستان هست که نیاز جدی به مداخله داروسازان را دارد. این امر در کلینیک های ویژه و درمان های خاص نیز لازم هست. لذا استفاده از اتاق های تمیز برای آماده سازی داروها باید مورد نظر باشد.
خیلی از طرحهای پایلوت قابل پیاده سازی در داروخانه های دانشگاهی هستند لذا این نقش را از اینگونه داروخانه ها باید انتظار داشت نه اینکه الزاما تامین کننده کمبودهای دارویی باشند.

کلمات کلیدی
مدیر سایت
تهیه کننده:

مدیر سایت

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه