25 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات علوم دارویی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

کارگاههای آموزشی- پژوهشی به منظور دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و تحقیقی و ارتقا دانش و مهارت های اعضای هیات علمی دانشگاه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسان برگزار میگردد.

کارگاه 1396

برگزاری کارگاه یک روزه اخلاق حرفه ای در تحقیقات علوم دارویی

 کارگاه اخلاق حرفه ای در تحقیقات علوم دارویی روز شنبه 25 آذر 1396 با سخنرانی دکتر محمد عبداللهی استاد و رییس کمیته سازمانی اخلاق در علوم دارویی، دکترعباس کبریایی زاده استاد و مدرس اخلاق در داروسازی، و دکترشکوفه نیک فر دبیر کمیته اخلاق دانشگاه و با حضور جمعی از اعضای هیات علمی، دستیاران، دانشجویان و کارشناسان در تالار رازی دانشکده داروسازی برگزار شد.

در این کارگاه دکتر کبریایی زاده ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون مراحل انجام یک تحقیق، تعاریف مختلفی از علم اخلاق، اصول راهبردی در اخلاق حرفه ای، و نکاتی که پزشک باید از نقطه نظر بالینی مورد توجه قرار دهد را مورد بحث قرار داد. بیان تاریخچه علم اخلاق از سایر موارد مطرح شده توسط ایشان بود.

در ادامه، دکتر عبداللهی با معرفی ایرادات ممکن در انتشارات علمی به نرم افزارهای بررسی سرقت ادبی که مقالات را از نظر وجود plagiarism مورد بررسی قرار می دهند اشاره کرد و در خصوص عدم استفاده از نرم افزارهای هک شده به دلیل عدم توانایی به روز رسانی، منع انجام Dual Submission، جایگزینی شاخصهای جدیدتر به جای  Impact Factor پرداخت. وی جهت آشنایی با نحوه کار نرم افزار بررسی سرقت ادبی،  به طور عملی مقاله یکی از دانشجویان را در نرم افزار مورد بررسی قرار داد و حضار را با نکات مهم در این خصوص آشنا کرد.

در بخش سوم و پایانی کارگاه، دکتر نیک فر ضمن تبریک روز پژوهش، در خصوص ضوابط انجام مطالعات بالینی به ارائه سخنرانی پرداخت و بهترین تعاریف از اصطلاحات Pre-Clinical، Trial، Clinical Trial، Good Clinical Practice را با استفاده از نظرات حاضرین در کارگاه بیان کرد. ایشان با بیان اصول اخلاق در پزشکی و تاکید بر اصل اختیار، منفعت و جلوگیری از خطر، و رعایت عدالت، به اهمیت حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران و پرسشنامه های پزشکی اشاره کرد.

در خلال هر کدام از بخشهای ارائه شده توسط اساتید به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.

 
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه